guggolás

Teli talpú guggolás a könnyebb emésztésért és székelésért

Olvasási idő: 8 perc

Csókolom, sziasztok.

Habkönnyű kis téma jön. De mielőtt beleugranánk, hogy mint tud segíteni egy gyakorlat egy igen sokakat érintő problémán; nézzük meg, mire is jó alapvetően, hol futhatunk össze magával a gyakorlattal.

A kisgyermekek mozgásfejlődésében is kiemelkedő az, amikor egy játékért lehajolva teli talpon, szép egyenes háttal, felesleges erőközlés nélkül leguggol, ott marad, játszik, és könnyedén feláll. Ezt a fajta könnyedséget jó lenne megőrizni, akár fejleszteni. Míg a mi kultúránkból valahogy kimaradt ennek a testhelyzetnek a megőrzése, addig máshol, például Indiában pihenőpóz, de számos természeti és keleti nép mozgásmintáiban a napi rutin része. Így főznek, játszanak, … székelnek. De ne rohanjunk ennyire előre. 

Hol találkozhatunk vele és milyen néven?

  • szanszkrit nyelven: málászana,
  • virágfüzér-póz, füzérpóz (mivel az ember karjai füzér módjára lógnak le),
  • varjú,
  • béka,
  • jóga guggolás,
  • szláv guggolás (ez inkább városi legenda az alkoholt így fogyasztó szlávokról)

Mire hat a guggolás? Milyen áldásos hatásai vannak?

  • Javítja a hajlékonyságot. Az egész test megnyúlik, különösen a hosszú hátizmok – így megszüntetve a hátfájást, de a lábizmok is (combközelítők különösen) megnyúlnak. Mobilizálja a bokát.  
  • Ellensúlyozza az irodai munkát. A csípő teljes mozgástartományát jelenti a minta. Következményként javítja a csípőízületek és a medence ízületeinek egészségét, így az ülés ellensúlyozásának egyik legjobb módja.
  • Javítja az emésztést. A hasizmokat tonizálja. Serkenti a belső szervek működését, javítja a kiválasztást, erősíti az anyagcserét.
  • Kismamáknak segítség. Szüléshez és szülés előkészítéséhez ideálisnak ítélik, mivel a medence nyitásával a kicsinek könnyebb a világrajövetel. Természetesen a feladattal körültekintően kell bánni. Kizáró ok kismamák estén a nyitott méhszáj. A biztonságos gyakorlás jegyében pedig 1-2 jóga téglára van szükség a fenék alatt.

Hogy guggoljunk helyesen?

Ezt is máshogy. Mint annyi mindenben, így ebben is eltér az általam alkalmazott gyakorlat. Magam is tanítom állva segítség nélkül, vagy akár fal, jóga tégla, stabil támaszték bevonásával. De 10 évnyi futott kilométer után látva, hogy a hozzám járók milyen általános állapotban vannak, így egy fekvő megközelítést javaslok.

1 könnyen elvégezhető változat.  Helyezkedjünk el hanyatt fekvésben a faltól (akár stabil szekrénytől) kb. egy talpnyi távolságra, a fal síkjára merőlegesen. A lábakat nyújtsuk ki hosszan a falon nagy terpeszben. Képzeljünk el egy nagy V betűt. A betű szárai a lábaink. A talpakat végig a falon tartva lassan csúsztassuk a talpakat lefele a képzeletbeli V betű szárain, lábak térdben természetesen hajlítanak. Addig engedjük lefele, ameddig kényelmes.

Miért így? Praktikusan, egy 90 fokkal elforgatott változathoz jutottunk, ami sokkal kényelmesebb és biztonságosabb, pihentetőbb, mint a „klasszikus változat” és azonnal sikerélményt hoz magával mindenki számára. Illetve karakteres kötöttség esetén amúgy sem kényelmes az álló változat. Arról nem beszélve, hogy ha van túlsúly a hason és a combokon az akadály tud lenni.

Sérülések esetén. Ellenben arról sem szabad megfeledkezni, hogy ellenjavallat a boka, a térd, a csípőízület sérülései itt. De hogy még egy újabb feszültséget hozzak ebbe a részbe, sokszor maga az ellenérzést hozó mozdulat módosítva, vagy könnyítve maga a megoldás is egyben. Természetesen itt már szükséges az oktató bevonása a megfelelő módosítás körültekintő megválasztásához.

Hányszor végezzük? Ajánlott naponta 10 percet, akár egyben, akár több részletben, ebben a pózban lenni.

Hanyatló nyugat, hagyományőrző kelet

Az angol wc gondolata már 1589-ben megfogalmazódott, de szerkezeti hibái és a használata közbeni odour-ök miatt csak 1775 körül kezdi meg a terjedését a mai forma. 1880-tól pedig már tömegpiacra is gyártják.

Mi a gond az angol wc-vel?

Elkényeztet. Sokak számára egyfajta menedék a családtól a rajta való kuporgás. Azonban a ráérős üldögélés a záróizmok lazulását nem hozza be, sőt akár erőlködés által jutunk csak el A-ból B-be. A hanyatló nyugat választotta ezt normának, de a világon még mindig vannak, ahol a teli talpú guggolás a bevett gyakorlat székelés közben is. Az általunk is szocializált ülés mellett a végbél nem tudja felvenni az ideális, esetünkben egyenes szöget, sőt enyhén meg is van törve. Persze megvan ennek a törésnek a gyakorlati haszna és szerepe alapvetően – hála a tervezőnknek. Mikor és hogyan változik ez a szög? Velőt rázó lesz a válaszom: teli talpon guggolva.

Hogy javítsuk fel árnyékszékünket?

Nem kell kibontani kedvenc kerámia kiegészítőnket, bár vannak már kifejezetten ehhez gyártott kerámia mosdók. Pusztán egy kis sámlit, könyvkupacot kell a lábak alá helyezni és enyhén előre kell dőlni, és a combokon finoman megtámaszkodni. Így egy módosított mély guggoláshoz jutottunk.

Székrekedés, hasmenés, aranyér

Három probléma, mégis ugyanaz korrigálhatja. A fenti kiegészítő sámlit alkalmazva, vagyis teli talpon székelve elmarad az ártalmas erőlködés. Ugyanis a préselés (nyomáskülönbség) növeli az aranyeres csomókat. Az erőlködés alapvetően a hasmenéssel és a székrekedéssel küzdőknek is a keresztje.

Oktatói tapasztalatok

Hosszú évek óta segítem az urogenitális zóna zavarain át az ügyfeleimet. Nem kevés aranyeres vendégem évek múltán is hálás azért, mert ezt az egyszerű praktikát megosztottam velük. Akinek nem volt ilyen jellegű panasza, fel sem foghatja, hogy számára egy triviális „mozdulat” másnak maga a pokol tud lenni.

De ahogy oly sokszor már mondtam: hiszem, hogy az emberi testben semmi sincs kőbe vésve.

Innen folytatjuk.

Megosztás: