A Z-módszer

MIt érdemes tudni róla?
Honnan jött, hova tart?
MIben különbözik a piac többi módszerétől?

Általános kérdések

  • A pilates, a jóga, és még számos módszer előnyeit ötvözve és újra értelmezve a testtartásjavítás, alakformálás intelligens és biztonságos, ízületkímélő alternatívája,
  • mely az eddigi tapasztalatok alapján alkalmas lehet mozgásszervi fájdalmak csökkentésére vagy akár teljes megszüntetésére,
  • így komplex alak- és tartásjavító tornarendszer.
  • tartásjavítás
  • erőnövelés
  • hajlékonyságfokozás
  • módszereken túl
  • pilates gyakorlatok – ezekhez „hasonlít a leginkább”
  • jóga mozdulatok (alapvetően urbánus vonal)
  • mobilizációs technikák
  • nyújtások
  • nyújtózások
  • gerinc-és ízület kímélő egyéb módszerek
  • 11 év tapasztalatai és húsvér emberek által visszaigazolt eredmények.
  • Hiszem, hogy egyetlen tornamódszer önmagában nem elegendő és nem mindenható.
  • Rengeteg iskolát tanulmányoztam az elmúlt évek során. Tisztelem „vegytisztán” a legtöbbet, de látom azok határait is, főleg ha az azt oktatók szűklátókörűségével párosulnak.
  • A technikák tudatos keverése, finomhangolása, újra értelmezése, esetenként kibővítése azonban izgalmas és következetesen jobb eredményhez visz.
  • Vendégeim többször megjegyezték, hogy „ez nem pilates, ez nem jóga stb”. Igazuk van, de már nem is akarom, hogy bármihez is hasonlítson. Több ezer óra megtartásával megismertem a leggyakoribb problémákat, a gyakorlatok saját szűrőmön való átengedésével pedig létrejött az önálló, egységes rendszerem, ami következetes elveken és szabályokon alapul, és amit a változatosság és a hatékonyság mindenek feletti igénye jellemez.
    Így a tudatosan módosított tempó, a mozgásszünetek, a kiegészítések, a referenciapontok, az érzékelésfejlesztés, a magasabb szintű viszonyulás önmagunkhoz, a szűklátókörűség nélküli kombinációk impulzív keveréke a Z-módszer.

Nem. A gyakorlatok mindig az aktuális tudásom és tapasztalataim eredményeit tükrözik, ezáltal folyamatában megújul, és mindig előnyére változik minden óra. Oktatóként izgalmas a feladatokat újra és újra felfedezni, és újra és újra másként, új látószögből bemutatni, „láttatni”.

Amennyiben önmagára, a tudására egy aktuális állapotként tekint az ember, akkor kellő megengedés hatására önként, könnyedén önmaga előnyére változik az.

  • Egyszerűek, lágyan karakteresek, amik még kívülről nézve könnyűnek is tűnhetnek a letisztult jellegük miatt.
  • Hatékonyak.
  • Változatosak.
  • Lassabbak, nyugodtabbak a megszokottnál, de így követhetőbbek is.
  • Egyénre szabható. Aktuális kipihentségedhez, általános állapotodhoz illeszkedik azáltal, hogy legalább 3 változatban kerül bemutatásra a feladat, ezáltal a sikerélmény és a hatás azonnali.
  • Nem teljesítményelvű, nincs kötelezően elérendő eredmény, nincs nyomás a vendégeken.
  • A mozgás motivációja a harmonikus, funkcionális test elérése, amiben jól érezzük magunkat, amiben energikusan, életörömmel tudjuk élni a mindennapjainkat, és megfelelő reakciókat tudunk adni a stresszhelyzetekre.
  • Okkal szerepel minden gyakorlat ott, ahol éppen van. Az órákon nincs egy hiábavaló mozdulat sem, vagy funkció nélküli lépés.
  • Fokozott koncentráció igényűek, így remekül kikapcsolnak. A gyakorlatok végzése közben a mozgás közbeni érzetek folyamatos figyelésén van a fókusz.
  • De mindezektől függetlenül könnyed az órai hangulat.

Mindazt, amit egy pilates és/vagy jóga óra garantált eddig is neked, illetve még akár ettől is többet.

  • Harmonikusan erősíti és nyújtja az izomzatot. Valamint javítja a testtudatot, a koncentrációs képességet, növeli az ízületi hajlékonyságot, a fizikai és pszichikai teherbírást, a magabiztosságot.
  • A civilizációs betegségek (ülőmunka okozta problémák derék- és nyakfájdalom, …) eredményes javulhat vagy akár teljesen megszűnhet.
  • Formásabb alakot, esztétikus mozgást.
  • Kortól, nemtől, erőnléttől függetlenül ideálisak azok számára, aki igényes, tudatos, változatos, eredményes mozgásélményt keresnek.
  • Speciális egészségügyi- vagy életmódbeli helyzetekből adódó problémák javítására is alkalmas lehet:
    • kismamák (terhesség alatti mozgás, szülés utáni regenerálódás, szétnyílt hasizom),
    • kamaszok (tartásproblémák, kamaszkori stressz) 
    • szenior korosztály (az urogenitális zóna zavarai: inkontinencia, prosztata gyulladás) számára is kínál megoldást.

Természetesen. A programjaim egytől egyig úgy vannak kialakítva, hogy az mindkét nem számára ideális mozgásélményt nyújtson, biztosítsa a kihívást és a következetes fejlődést.

Igen. Fontosnak tartom, hogy vendégeim következetesen fejlődjenek, így az óra úgy van szerkezetileg felépítve, hogy az mindenki számára ideális mozgásélményt nyújtson, illetve bármikor, bárki bekapcsolódhasson.

A gyakorlatok fokozatosan és következetesen erősödő gyakorlatláncba vannak fűzve. A gyakorlatokból minden tornázó saját egészségi állapotának tudatában, kipihentségének megfelelően az erőnlétéhez igazodó feladatokat választja ki és végzi, mivel egy-egy gyakorlathoz több variációt ajánlok fel.

Ha a vendég elég erős, akkor folyamatosan halad velem. Ellenben, ha soknak érzi a gyakorlatokat, akkor minden további nélkül pihenhet, vagy visszaléphet egy könnyebb változathoz. Ezáltal mindenki a neki leginkább megfelelő változat mellett dönthet.

Bármikor. Minden gyakorlat legalább 3 variációban kerül bemutatásra így biztos tudsz majd választani és egyénre szabni. Így igazodik hozzád minden program aktuális problémáidhoz és kipihentségedhez is. 

A videók kapcsán nincs és nem is lesz külön kezdő vagy haladó anyag.  Egy átlagember nem tudja meghatározni, hogy ő kezdő vagy haladó, illetve nem feltétlenül van értelme ilyen kategóriák felállításának főleg, hogy egy-egy testtáj ereje, vagy mozgékonysága szempontjából lehet haladó vagy, de egy másik összefüggésben kezdő. Mert lehet az egyik gyakorlatból gyengébb valaki, de a másik gyakorlatból erős.
Minden befolyásol minket: ha kipihenten ébredtél, megy a nehezebb változat egy gyakorlatból, de egy stresszes nap végén épp csak megcsinálod a legkönnyebbet.
Ezért nem lehet, és nem is szabad ilyen kategorizáló videókat gyártani.

De az x napos programokban, a tanfolyamokban, a kihívásokban sem hiszek. A folyamatos érdemi közös munkának van értelme, aminek nincsenek végpontjai, csak állomásai.

A torna során csupán kényelmes ruházatra, polifoam-ra és vízre van szükség, cipőre nem.

Ha esetleg “eszközös” órát tartok arról a videótár esetén a videó leírásában tájékoztatlak, vagy élő műsor előtt email formájában. 
De mindaz, amire szükséged lehet az fellelhető bármelyik háztartásban. Például egy szék, egy törölköző, egy szabad falfelület, … 

  • Amennyiben a torna napján olyan beavatkozáson esik át a vendég, amely során megszakad a bőrfelszín folytonossága (például: fogorvosi érzéstelenítés, vérvétel, véradás, kissebészeti beavatkozás).
  • Hőemelkedéssel, lázasan, fertőző betegként.
  • Nagysebészeti beavatkozás után 6 hétig nem szabad tornázni.

Igen. A legkülönfélébb óralátogató szokásokhoz lett kialakítva mindegyik csomag. 

Kérdések a motiváció kapcsán

Volt idő, amikor magamban kerestem a hibát, hogy miért nem tudom az embereket online ugyanúgy motiválni, mint ahogy egykor a fizikális térben.
Egy tanulmány adta meg számomra a feloldozást. A motiváció két komponensből áll: 90% lelkesedésből és 10% inspirációból. Utóbbi kívülről jön, ez én vagyok. Akarom hinni, hogy ezt az ötletes óratervekkel hozom nektek. De a 90%-ot a gyakorlónak kell oda tenni.
S ilyen egyensúlyi arányok mellett a személyes felelősséged a legfontosabb.

A fizikai test nem ismeri a nyári szünetet. Egy szervünk sem tud megállni, vagy pihenni, mert különben baj lenne. A mozgásszervi rendszer folyamatos és következetes karbantartása, szünetmentes „üzemeltetése” ezért is kulcsfontosságú. Nem javaslom a szüneteket, főleg nem a hosszabbakat a rendszeres mozgás megszakítására.

Álló jóga póz

Elfelejtettük, hogy a testünk mire képes.
Az én módszerem segít
emlékezni.

Az életünk minden tapasztalata egyben testi tapasztalat is. A stressz egyik sajátossága, hogy nyomokat hagy a testben is, megváltoztatja az izomtónust, görcsössé, merevvé, tartósan feszültté teszi azt, de a folyamat lassú… Egyszer aztán azt vesszük észre, hogy reggel nehezebben kelünk fel. Aztán még magunk is elhisszük, hogy mindez korral jár. Megtanulunk a fájdalom, a beszűkült mozgástartomány, és a lecsökkent vitalitásunk hármas kiszögelésében élni. Elfelejtjük lassan, milyen szabadon mozogni. A Z–módszer egyik legfőbb célja újra tanítani magunkat, hogy hogyan is érzékeljük és irányítsuk a testünket. Akarom hinni, hogy folyamatosan bővíthető a „mire vagyok képes” érzése. Már a feszülő pontok tudatosítása is közelebb visz minket a megoldáshoz, sőt mindazt az energiát és fiatalos lendületet visszaszerezhetjük, amiről azt hittük, hogy elveszítettük. Mozgásunk (leginkább a járásminta) lágyabbá, gördülékenyebbé válik, a testünket könnyednek fogjuk érezni.

Óratípusok

Forma – Funkció – Fúzió

A Z-Forma és a Z-Funkció óratípusok a Z–módszer alappillérei.

A forma követi a funkciót, vagy a funkció követi a formát?
– ez a gondolatfelvetés adja tornarendszerem lényegét.
A két óratípus főleg arányaiban különbözik; a Forma kicsit Funkció is, és a Funkció kicsit Forma is.
A Fúzió jelenti a lágy átmentet a két típus között.

RövidenA Forma inkább erősítő hangulatú, a másik kettő pedig inkább nyújtó, mobilizáló mindenkor kellő kompenzációt adva a modern kor kihívásaival szemben.

Bővebben: oldalt a táblázat részletezi. 

Z-Forma Z-Funkció
Az alakformálás, azaz a FORMA megszerzése vagy megtartása. Fókuszban Alapvető FUNKCIÓK visszaszerzését segítő mozdulatok újratanulása.
Izmok és azok aránya. Min van a hangsúly? Teherviselő ízületek és azok mozgásterjedelme.
Alakformálás, erő növelése. Elsődleges feladata A fájdalommentes, gördülékeny mozgás visszaszerzése / megőrzése.
A fájdalommentes, gördülékeny mozgás visszaszerzése / megőrzése. Másodlagos feladata Alakformálás, erő növelése.
A terhelés összetevőinek növelése általi erősítés. Arányaiban kevesebb nyújtás, mobilizálás. Eszközei Minél sokoldalúbb kimozgatás, nyújtás, mobilizálás és nyújtózás. Mindezek következményként jön létre az óra erősítő hatása.
Főként nagy volumenűek, de a kiindulóhelyzetek és végpozíciók pontosak. A mozdulatok Kis- és nagy volumenű mozdulatok, a pontosság kevésbé fontos, mint a Forma órák esetében.
„Csinosabb, erősebb szeretnék lenni. Jó lenne, ha megszabadulnék a kilók mellett az állandósult derékfájdalomtól is.” Milyen motivációval érkeznek ide a vendégek? „Csak ne fájjon. Itt fáj, ott fáj… Fáj a fejem, nyakam, vállam, …”
Erő és koncentráció. Megkövetelt készségek Koncentráció, türelem.
A mélyizomzatra hat, hatása kimerítő az egész testre nézve. A jól végzett gyakorlatok után 36-48 órával jelentkezhet karakteres izomláz. Mennyire fáraszt ki? A tartás korrekciója, a mozgás szabadságának visszaszerzése ki tudja fárasztani a gyakorlót, elsősorban a hátát.
Vitalizáló. Az óra hangulata Nyugtató, ellazító.

Próbáld ki!

Regisztrálj most minden további kötelezettség nélkül, és
teszteld egy hétig a Z–online Stúdió összes csomagajánlatát 7.000 Ft-ért!

Ha tetszik a munkamódszer, beszámítom a Tesztét árát a választott csomagod árába. Így a tesztheted ajándékba kaptad.

Ha pedig mégsem, visszautalom azt. Vagyis itt is ajándékba kaptál egy hetet a Z-világban.

Nincs mit vesztened, próbáld ki kockázatmentesen!
Bízom benne, hogy hamarosan csoportom tagjaként üdvözölhetlek.

Kipróbálom

Kérdésed lenne?

Írj nekem, ha olyan kérdésed lenne, amire itt nem találtál választ!

Kérdésem van