szfinkter gimnasztika

Módszerekről sorozat – Szfinkter gimnasztika

Olvasási idő: kb. 14 perc

Csókolom, sziasztok.

A módszereket bemutató sorozat különös gyöngyszeméhez jutottunk. Egy olyan technikát mutatok most be, a szfinkter gimnasztikát, amit megismerése óta napi szinten alkalmazok, vagyis az általam ismert technikák közül bizonyosan a legtöbbet gyakorlom. Napi 40 percet bizonyosan rászánok!!! Mivel annyira észrevétlen feladatokról van szó, hogy egy sorozat nézése közben is könnyedén elvégezhető. A gyakorlás miértje pedig egyszerű: Paula, a megalkotójának a személyes példamutatása, a gyakorlatok illeszkedése önmagamhoz, …

Hogy kerültem kapcsolatba a szfinkter gimnasztikával?

Szerettem volna az intim egészség kapcsán is tanulni így azon szerencsések közé tartozom, akit még tudott Tóth Lívia (1941-2014) tanítani – mi voltunk az utolsó csoportja 2013-ban. Lívia az AVIVA torna kiegészítő lehetőségeként ajánlotta a Szfinkter gimnasztikát. Rögtön be is szereztem a könyvet és azonnal magával ragadott a hangulata, Paula ereje és hite, és lágy segíteni akarása.

Ki alkotta meg?

Paula Garbourg (1907 – 2004) Fiatalon éneklést, klasszikus balettot tanul, majd balett-táncosként kezdi el a karrierjét.

A tolókocsi árnyékában. 35 évesen mozgáskorlátozott lesz egy beazonosítatlan betegség által, végtagjait mozgatni nem tudja, járni sem tud. Négy orvos is ugyanazt erősítette benne: hogy tolókocsira lesz szüksége. Ezt képtelen volt elfogadni, ellenkezett a természetével.

Hittel. Eszébe jutottak az egykori énekléssel kapcsolatos tapasztalatai, amikor megváltozott testhelyzetekben könnyebben tudott énekelni. Ösztönösen, de annál nagyobb hittel fog a gyakorlásba, hogy „helyrehozza magát”. Makacs nő lévén csak gyakorol és olyan mozdulatokat végez, amihez nem volt hozzászokva. Önmagán kísérletez ki mindent és minden folyamatot átgondol, mellé tanul. Meggyőződése, hogy van egy erő, ami képes visszaállítani a felbomlott rendet a testében. Már ekkor tudta, hogy a teste igényli az egyensúlyt és csakis a teste tudja meggyógyítani önmagát. Állapota javul és ismét képes járni. Végül teljesen meggyógyul.

Megértéssel. Hiszi, hogy egy izom tevékenyége hat a másik izom tevékenységére, még ha az távol is van attól. Így kutatni, tanulni kezd. Megakarja érteni a mögöttes okokat, így masszázst, anatómiát tanul dr. Fritz Pulvermacher mellett. Általa az egykori intuitív felfedezéseit megérti. Megosztja a tapasztalatait is vele, az orvos pedig kíváncsi a gyakorlatok hatásásra, így engedi Paulának, hogy jelenlétében kezeléseket végezzen.

50 év. Így veszi kezdetét egy 50 évig tartó fejlesztés. Ami alatt dr. Aga Spitz szájsebésszel is dolgozik, hogy a fogak, az állkapocs pozíciója és a gerinc állapota közötti kapcsolatot is bizonyítsa és megoldást kínálhasson három, a természetestől eltérő harapásra úgy, mint a bulldogharapásra, a fedőharapásra, vagy az ollószerű harapásra.

A tudás mindenkié. Életéről többet könyvéből sem tudunk meg. A munkássága lángját tovább hordó oldalak és persze a Paula Garbourg Intézetek is addig vezetnek minket, hogy a kutatási eredményeit mindenki számára közérthető formában megírja az 1982-ben megjelenő könyvében, hogy mások is visszaszerezzék a testen belüli kapcsolatok érzését és így a kontrollt.

Jelenleg. Haya Garbourg, Paula menye viszi tovább a szfinkter gimnasztika módszert.

Hazai vonatkozások

A már említett könyv magyarul is elérhető ’A gyűrűsizmok titka címmel’ 2011 óta Lívia magánkiadása által. Ezután Lívia néhány tanítványa írt még egy-egy rövid cikket a témában.

Szintén Lívia jóvoltából jöhetett létre az a műhelymunka, ahol magától a módszer nemzetközileg is elismert oktatójától, Peter Gadish-tól lehetett tanulni. Sajnos ezen a workshop-on jómagam nem vehettem részt, de amikor a módszer megismerésekor kérdéseim merültek fel, akkor a Peterrel folytatott üzenetváltások is sokat segítettek, hogy jobban megértsem ezt a technikát.

De a hazai szál ebben ki is merül – méltatlanul.

Annyi de annyi remek technika van, aminek nem szabadna itt kimerülnie.

Mik is a szfinkterek?

50 év tapasztalatai alapján áll össze egy egésszé a módszer. Paula eltökélten erősíti a gyakorlóiban, hogy módszere visszaálltja a test harmóniáját a test saját öngyógyító rendszerének aktiválásával, így a test megerősödik a legelemibb szinten, miközben a jó közérzet újfajta tudatosságát éri el a gyakorló.

Alapja a szfintkerek aktiválása. Mik is a szfinkterek? Gyűrű formájú izmok, gyűrűsizmok. Egy izomrendszer, ami az élet alapvető folyamatainak a forrása. Izmok, amelyek a test különböző nyílásait veszik körbe és zárják. Ezek a szem, orr-, száj-, végbélnyílás, húgyvezeték nyílása, genitáliák körüli izmok, amik egymással összefüggésben működnek.

Összhangban. Az általuk koordinált, harmonikus összehúzódások és elernyedések hozzák létre a légzést, az emésztést, a keringést, a méregtelenítést, … az összes izommunkát. Így felelősek az összes többi izom és belső szerv mozgásáért. Végső soron az egész emberi testet befolyásolják.

A szfinkter gimnasztika gyakorlatai pedig azonosak a primitív reflexekkel, a test alapvető, öntudatlan mozgásaival.

Alaptétele. Ha a testben minden gyűrűsizom egyszerre működik, vagyis egyszerre húzódik össze és ernyed el akkor a test egészséges. Ha nem, akkor valami elfog romlani. Akár hátfájás, asztma, inkontinencia, migrén, impotencia, kedélybetegségek, visszerek, megfázás, … formájában.

ÉRDEKESSÉG. Állatok esetében élet halál kérdése ez a fajta összhang. Az anyaállat (macska, kutya, … esetén is) nyalogatja az újszülött alsó szfinktereit (húgycső-és a végbélzárizom), így stimulálva azokat. Különben az újszülött elpusztulna. A tenyésztők, ha azt látják, hogy valamiért mindez elmarad, akkor egy nedves ronggyal masszírozzák ezt a területet, hogy az megkapja a kellő stimulációt. 

A diafragmákról

A diafragma egy izomszerkezet, ami elválasztja a belső nyílásainkat, mozgásuk pedig összhangban van a szfinkterek mozgásával. Négy kiemelten van kezelve ebben a technikában:

1. palatális diafragma. Az az izmos lemez, ami a szájüreget az orrüregtől elválasztja, így megvédve a légutat az étel és nyál szennyeződéstől.

2. alsó állkapocs diafragma, ami a szájüreg alsó alapja.

3. rekeszizom, ami a mellkasüreget választja el a hasüregtől. Paula szerint a légzés lefontosabb izma. Nem ok nélkül a Pilates módszer alapja is a bordaközi légzés.

4. Medencefenéki diafragma a medence szerveinek alátámasztását biztosító többrétegű izom.

Paula meglátásai a napi rutin kapcsán

Evés. Érdemes csukott szájjal enni, amennyire lehet szélesre tárt állkapoccsal, oldalakat egyenletesen terhelve.

Ivás. Kortyolva. Így önálló gyakorlattá válik ez is, főleg ébredés után.

Állás, leülés, felállás, fekvés kapcsán is vannak feltevései, ellenben ezekkel nem értek egyet így azokat nem adom itt közre. Más technikát, más megközelítést igazabbnak, vagy önmagamra nézve önazonosabbnak érzem így azt képviselem.

Járás. Gördülő járást javall, ahogy erről már én is írtam a korábbi blogbejegyzésemben (Gyalogolj)

Magassarkú nélkül. Az ilyen lábbelikben a belső szervek természetellenesen helyezkednek el (a medenceszervek különösen). A „divat által okozott fizikai stressz” pedig rövid távon fárasztó, hosszú távon pedig következményekkel járhat.

Intim higiénia. “Tampon-ellenes” volt mert úgy vélte, hogy az károsítja a hüvelyi gyűrűsizmokat.

Szülés felkészítés. Módszerét különösen ajánlotta a szülés előtt álló hölgyeknek.

Dohányzásról való leszokás. Hiszi, hogy a dohányzás csak egy pótcselekvés, amit az indikál, hogy a száj körüli szfintkerek gyengék, így kell valami, ami azt megfeszíti.

A minőségi alvás. Hiszi, hogy ha alvás közben elmarad a szfintkerek harmonikus mozgása, akkor az zavart és nem pihentető.

Melyik a kedvenc 3 gyakorlatom, és miért?

A gyakorlatokról. A már sokszor emlegetett könyv több tucat gyakorlatot ad közre könnyen érthető formában. Vannak, amik az alsó szfinkterek különböző feszítésein alapulnak. De a szemek, a száj, a nyelv, a tragus (fülcsap), a kéz ujjai is részei is a módszernek.

Ráadás, a szfinkter aktiváló masszázs. A módszer része egy az ujjak hegyével végzett határozott, simogató mozdulatokon alapuló masszázs, ami gyerek vagy más rendellenességgel küszködő esetében segít, ha az önállóan erre nem képes.

Eszközigényről. Van, amit csak fekve lehet végezni így kellhet egy matrac, szivacs. De a szfinkter gimnasztika gyakorlatok java minden testhelyzetben elvégezhető.

A kedvenc gyakorlataim:

  • Ajkak feszítése és lazítása. A saját „sorozatnézős” első gyakorlatomról beszélünk. Egyrészt az egész testre gyakorolt hatása miatt végzem, másrészt különféle arcformáló technikákat megismerve jól tudom, hogy ennek a feladatnak a hatására a bőrtónus javul, a ráncok lágyíthatók, az ajkak feszessége fenntartható.
  • Keskeny nyelv / rövid nyelv. Nem könnyű feladat, de azáltal, hogy az előadásmódomon is javít (vagyis jobban tudok artikulálni általa), valamint azáltal, hogy a toka csökkentésében is eredményes, ezért naponta végzem.
  • Ujjak a tenyérben. A kéz gyakorlatainak egyrésze roppant hasonlóságot mutat jó pár a jóga gyakorlatában alkalmazott mudra gyakolathoz (kéz jóga) mégis más.

Azért gyakorlom

  • Mert Paula személyes példamutatása és segíteni akarása lehengerlő.
  • Mert Paula azoknak a sorát erősíti, aki az emberi testet nem részek halmazaként kezeli, hanem egy összefüggő egészként. Így nyelvezete, hozzáállása szembe megy a nyugati civilizációval, mégis utat nyit az ortodox orvoslás felé, még ha pontosan tudja is, hogy nem konvencionális kezelés lévén máshogy tekintenek rá.
  • Mert Paula meggyőződése, hogy a szabálytalan testtartás kijavítható. Dr. Y. Goldhammer professzor a már említett könyv előszavában pont erre emlékeztet minket, amikor egy 40 körüli nő életében megjelenő problémákat sorra veszi úgy mint, derékfájás, fejfájás, visszerek, aranyér, megsüllyedt méh, károsodott hólyagkontroll, álmatlanság és depresszió. S mindezek gyökérokának az elgyengült háti- és ágyéki izmokat találja.
  • Mert örömmel fedezem fel minden gyakorlás közben, és után azt az erőteljes hullámszerű érzetet, amit okoz.
  • Mert olyan erőteljes Paula hangja, hogy hinni akarom, hogy minden gyakorlás segít valamit kikorrigálni, jobbá tenni önmagamban.

Végszó helyett

A vezetett blogom egy a szívemnek legkedvesebbje ez a típus, mert így egy kicsit jobban emlékezetben maradnak ezek a testkutatók, az eredményeik és még inkább a módszerükbe vetett hitük, amire mindennél jobban szüksége van a világnak.

Innen folytatjuk.

Megosztás: